Aquest web utilitza cookies per millorar l'experiència de navegació. Pots acceptar-les i continuar navegant o revisar les preferències de privacitat en qualsevol moment.
TASTETS
M
Darrerament "he redescobert" el pensament de Joan Carles Mèlich.
Rellegint alguna de les seves obres filosòfiques, trobo especial sintonia en l' aproximació i delimitació de determinats conceptes. Guiat en la meva praxi pel discurs psicoanaliíic, sempre he estat interessat en les disciplines que enriqueixen i complementen la comprensió de l'esser humà.

Recullo ara i aquí, algunes de les seves descripcions al voltant de la MORAL I L' ÈTICA. Com ens diu ell mateix, pensament fragmentaris, oberts, no sistemàtics i contraris a una lògica metafísica.

Unes descripcions extretes dels seus fragments filosòfics recollits en els llibrets "La prosa de la vida" i " La lectura com a pregària" publicats per Fragmenta Editorial.

" L´ètica i la moral no són el mateix. La moral és el conjunt de valors, de normes, d'hàbits, d'actituds, que els membres d'una cultura comparteixen en un moment determinat de la seva història. L´ètica, en canvi, és la resposta a la demanda del rostre*de l'altre en una situació d'imprevisibilitat radical. "


"Tota resposta ètica és en situació, ara i aquí. La moral ens diu el que hem de fer a priori: estableix codis, protocols, comitès. La moral construeix camins de vida. L'ètica mostra que la vida és un conjunt de viaranys en un bosc que ningú no ha recorregut mai."

"La moral és ontológica, és productora d'identitat. La seva mirada no contempla noms propis sinó gèneres."


"La moral ens diu què hem de fer, però també qui som, com ens hem de vestir, saludar, menjar o parlar.

No ens penalitzarà ningú per no cumplir les normes morals de decència ( excepte que, amb aquest incompliment, cometi una infracció del Codi Penal). Ara bé, no será una persona ben educada si no les compleix."


"La moral vol donar raó de tot el que som i de tot el que hem de fer. Per això mateix, té àmbits foscos i cruels, perquè protegeix, però també exclou."


"La moral és un esquema social anticipatiu. Per la morali la de Kant no n'és cap excepció-jo sóc qualsevol, el meu nom no té cap mena d'importància. Només té valor el meu ésser categorial
-persona, raó, ànima. Per la moral, el meu nom és indiferent, i precisament aquí rau el meu valor".

"La moral ens diu què hem de respondre. L'ética ens diu que hem de respondre sense saber què hem de respondre."


"L'ètica no és ni una teoria ni una pràctica, una experiència. L'ètica és la resposta al sofriment de l'altre."

"L'experiència ètica és l'experiència del desconcert, de la ruptura, del desordre."

"No es pot viure al marge de la moral, però sin els seus marges."


"(No hi ha ésser humà amoral.)

La moral és ineludible."

"Perquè som finits, no podem deixar de viure en una moral, no podem eludir els referents, les normes... Perquè som finits, necessitem uns certs punts de referència que podem canviar (encara que mai no podrem canviar del tot).
Estem comdemnats a ser morals."

"La moral és un ordre, una ordenació del món, una organització de la vida. En l'ordre moral tot és previst, tot ha de ser previst."


"El fanatisme és la reducció de l'ètica a la moral."


"La moral és una lògica que té significat -o pot tenir-ne. En canvi, no hi ha una lògica ètica.

L'ètica no té significat; l'ètica és absurda."

"El legal i el moral ordenen. L'ètic desordena."

"Ser ètic és no saber què he de fer."

"Som ètics perquè vivim en un món incert i perquè no tenim la consciència tranquila."


"El llenguatge ètic és narratiu; no suporta els conceptes. ¿Per què en lloc de passar-nos la vida con pen sant com definir no ens dediquem a escoltar alla que l'altre ens demana?


"(Té raó Wittgenstein).

No hi ha teories ètiques. Només narracions."



"Per molts, l'ètica fa nosa."

"El més important no és ser sinó ser-hi."

"La diferència és un principi moral; l'alteritat és la condició de possibilitat de la resposta ètica."

"No podem habitar un món desemparaulat, però tampoc un de plenament emparaulat, perquè qualsevol plenitud és fora de l'abast dels éssers finits."

"Hi ha en el Godot un posicionament ètic expressat en la frase que diu Vladimir gairebé al final de l'obra: «L'aire és ple dels nostres crits. Però el costum és una gran sordina.» Esfereïdor."

"L'ètica irromp en la zona obscura de la moral"

JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
A
" No hi ha possibilitat de superar l'estadi de dependència. Des de l'inici som éssers necessitats d'acolliment. Som fràgils, en qualsevol moment ens podem desfer, ens podem trencar. No superem mai l'estadi de dependència perquè per viure necessitem els altres.

No podem existir sols.

El jo no és ni sobirà ni autònom. És vulnerable."

...


"En l'hospitalitat sempre hi ha la possible presència inquietant de l'hostilitat. Rebre algú té un risc inevitable i ineludible, perquè quan acollim mai no sabem quines conseqüències tindrà. ¿Què farà l'altre amb nosaltres?"



"La prosa de la vida" Fragments filosòfics.
Joan Carles Mélich
A
"Al principi no era el verb, sinó l'adverbi.
Som fets d'atzar i d'incertesa, de desitjos impossibles, de secrets inconfesables, de nits de follia, de somnis reprimits.
Som fets de records i de silencis, d'absències presents a l'alba i al crepuscle.
Som fets, però ens podem desfer.
L'humà és l'ésser que pot dir NO, que pot esmenar la totalitat."

"La prosa de la vida" Fragments filosòfics.
Joan Carles Mèlich
J
"...
La casa solitària
en que m'he convertit
no té ja cap més porta
que la de l'alegria."

Nou dia

Joan Margarit
JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
B
"Com una lenta

descripció d'un paisatge,

Nadal ens torna

la intimitat perduda,

els somnis, la tendresa.

Fem del solemne

silenci d'aquests dies

l'espai de vida

en què tothora ens sigui

possible retrobar-nos."



Miquel Martí i Pol

Ajuntament de Sant Gregori, Nadal 1993

JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
S
"...
Com la seva, la meva soledat
ha perdut el prestigi fa molt temps.
Damunt del terra de l'aparcament,
veig tot el que he estimat i no podré
salvar mai més del fred ni de la pluja"

Aquells temps

Joan Margarit
JOAQUIM TRENCHS * psicologia i psicoanàlisi
x
Actualiza ya tu navegador

O instala un navegador alternativo:

¿Por qué debo actualizar?

Las tecnologías usadas en las nuevas páginas web, poco a poco están dejando de brindar soporte a navegadores antiguos. La visualización de estos sitios con navegadores desactualizados no será óptima.

Un navegador actualizado se encuentra menos vulnerable en aspectos de seguridad frente a los ataques de phishing y publicidad no deseada.